Verhalen bij foto`s Kortgene


Zomer 2018 is er voor het eerst ook een expositie ‘O kijk hier!’ in Kortgene. Leerlingen van OBS De Zuidvliet (groep 7 en 8) hebben daarvoor allerlei informatie gezocht bij de geëxposeerde foto`s. Deze info is op deze pagina achterelkaar door te lezen.

De bijgevoegde fotootjes zijn uitsnedes van de tentoongestelde foto’s. Op locatie krijg je in één oogopslag het hele bewaarde beeld van toen en het life-beeld van nu.
Op deze pagina zijn alle verhalen achterelkaar te lezen. Voor interactiever lezen, tijdens het lopen, klik HIER naar de pagina over Kortgene.
(Een enkele tekst staat nog niet definitief bij de meest passende foto. Bij een enkele foto staat nog geen extra info omdat er meer foto`s zijn dan leerlingenduo`s. 

© Copyright teksten van leerlingen bij hen, © Copyright expo, site, algemene teksten en fotobeheer bij Stichting Vlam /Vivi Techi, © Copyright foto’s tevens bij derden. Voor gebruik van iets moet er altijd vastgelegde toestemming zijn van de ©-houder.

De leerlingen die de extra tekstjes hebben geschreven, bij de opening.

 




1a.
Het Veer

Klik HIER om terug te gaan naar de route.


1b. Door Carlijn en Lucie
Suikerbietencampagne

Interview met Jacco van Boven.

  1. Wat is de suikerbietencampagne: een suikerbietencampagne is de periode tussen het oogsten van de suikerbieten tot het transport naar de suikerfabriek.
  2. Hoe is de suikerbietencampagne ontstaan: Toen mensen wisten dat je uit die bieten suiker kon halen zijn er fabrieken opgezet.
  3. Wanneer vindt de suikerbietencampagne plaats: als de suikerbieten worden geoogst dus dat is in het najaar.
  4. Waarom staan er de suikerbieten op de bascule: omdat de boetrenmoeten betalen aan de schipper over het gewicht van de bieten. Ook werden bieten gewogen, zodat de boer wist hoeveel kilo bieten er naar de fabriek gingen.

Ruim 200 jaar geleden is de eerste suikerfabriek gebouwd. De suikerbietencampagne is een boerencampagne. De boeren moesten guldens betalen voor het suikerbieten transport. De suikerbieten werden eerst vervoert met paard en wagen van het land naar de haven, daarna werden ze vervoerd op schepen naar suikerfabrieken.

Weetjes
Ze noemen Noord-Beveland ook wel ‘Peeland’. Dat komt omdat Noord-Beveland heel veel suikerbieten heeft.
In het suikerbieten seizoen staan er borden met SLIK!!!!! Dat is omdat er dan van dat klei-modder op de weg ligt en als het dan geregend heeft dan kan je verongelukken.



.
.


2. Door Floris & Daan

Deze foto is te zien achter een raam van De Loods, het Veerhuis ligt echter nog een stuk verder in de haven, aan de Veerdam. Het loodsgebouw zelf in vroegere tijden is te zien op  foto 3  ‘Haven’ op het vaste paneel op de hoek Kaaidijk/parkeerplaats.)

Het Veerhuis
In 1872 werd er een houten lokaaltje als wachthuis geplaatst, dit werd in 1877 vervangen door Het Veerhuis. Het werd gebouwd door Krijn Schippers. In Het Veerhuis is eerst een herberg en later een café-restaurant, dat van 1877 tot heden gevestigd is aan de Veerdam te Kortgene. (bron: uitgeverij Europese Bibliotheek.)

1903 werd naast het Veerhuis nog een huis gebouwd voor de veerknecht. Tot 1932 blijft het Veerhuis in handen van de heren Schippers, van vader op zoon.

Vanaf 1932
In 1932 komt Jan de Looff in het veerhuis, maar omdat hij als dekknecht op het veer naar Wolphaartsdijk werkt, staat zijn echtgenote Blazina Kramer overdag in de zaak. Later zitten Jan en Blazina in de Graaf van Buren in Kortgene.

Schaap en tijger
Toen Jan de Looff het Veerhuis wilde betrekken, weigerde de burgemeester van Kortgene in eerste instantie een vergunning af te geven “wegens gebrek aan bekwaamheid”. Jan ging hem echter iedere morgen vragen of hij niet van gedachte was veranderd tot zijn geduld uiteindelijk op raakte en hij de kamer van de burgemeester binnendrong. Jan beval de burgemeester de vergunning onmiddellijk in orde te maken en belette hem de telefoon te pakken. “U hebt nu van een schaap een tijger gemaakt”, riep hij en sloeg zo hard met zijn vuist op tafel dat dat de inkt over de papieren vloog. Hij waarschuwde de burgemeester geen werk te maken van het voorgevallene, omdat er anders nog een afrekening zou volgen. Twee weken later was Jan er opnieuw om een vergunning voor verlenging van het sluitingsuur aan te vragen en ook een vergunning voor het geven van dansmuziek. De burgemeester vroeg of zijn boze bui al wat was gezakt. “We moeten daar maar niet meer over praten”, antwoordde Jan.

Interview met de heer en mevrouw Hartog
Tot 1960 was Noord Beveland een eiland. Je kon alleen met een boot naar het vaste land. Bij Kortgene was een veer en daar kon je overvaren naar Wolphaartsdijk. Om met de boot te kunnen moest je kaartje hebben. Er was bij het veerhuis een fietsenstalling. Er waren twee boten, boot 1 heette de Noord-Beveland Spoetnik, boot 2 de Zuidvliet, maar daarna kwam er een andere boot die heette de Zandkreek

Na het afsluiten van de Zandkreek (een water, dit is nu het Veerse Meer) waren de boten overbodig. Het veerhuis werd toen (alleen nog) restaurant.




.
.
.

3. Door  Jessica en Nina

De haven in Kortgene rond 1900
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
_)_   _)_  _)_  _)_  _)_  _)_ ><>  ><>  ><>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vroeger was de haven van Kortgene  heel anders, waar nu de parkeerplaatsen zijn konden toen boten aanleggen. De haven werd rond 1900 vooral gebruikt om te handelen. Bieten bijvoorbeeld die werden toen nog met zeilschepen vervoerd. Gemiddeld wel zo’n 10.500 ton bieten per jaar!! Ook auto’s werden met de boot vervoerd dat was toen heel speciaal:

Auto’s wat speciaal zeg!!
Piet werd gewaarschuwd door zijn moeder: ’Pas op er komen wel 6 auto’s door de Hoofdstraat gereden!’ Hij was buiten aan het spelen en zag de auto’s voorbij rijden voor hem een wonder voor ons doodnormaal want tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto.



.
.

4. Door Baraa en Wikie.

Kortgene is een smalstad, het was in de 16e eeuw tot de 18e eeuw de naam van een paar kleinere plaatsen in Zeeland wat in de middeleeuwen stadsrechten kreeg, maar die geen zitting hadden in de Staten Van Zeeland. De Staten Van Zeeland vormden van de 16e eeuw tot de 18e eeuw de hoogste raad in Zeeland. De smalstad had de functie van een stad, maar het werd eerder vergeleken met het platteland, dat was handiger.




.
.
   

5. Door Iza en Teun 

Kaaioprit/Opril, 1906
Je ziet hier de Kaaioprit van 1906, links zie je de Graaf van Buren. De Graaf van Buren was in die tijd een herberg. Het heeft in 1640 de naam de Graaf van Buren gekregen. Hij is vernoemd naar zijn trouwste klant Floris Graaf van Buren. Hij kwam namelijk graag naar Noord-Beveland om te jagen. Hij sliep toen altijd bij de Graaf van Buren vandaar dat hij zo vaak en lang bleef. Floris was Graaf van Leenderdam, heer van IJselstijn, van Kortgene en van Jaarsveld en stadhouder van Gelre en Friesland.

Dit is nog geen kleurenfoto, maar een zwart-wit foto, die heel netjes is ingekleurd. De eerste kleurenfoto werd in 1861 gemaakt door James Maxwell hij gebruikte daarvoor drie kleurenfilters. James Maxwell is een Schotse fotograaf.



.
.

6. Door Kate, Emma en Manon.

Historie Graaf van Buren
De Graaf van Buren is al heel oud. Al meer dan 400 jaar oud. Het is ook al heel lang een hotel en een restaurant. Het heeft al heel veel mee gemaakt. Zoals een paar keer onder water gestaan. Het heeft een kroonvergunning. Dat betekent dat het gekoppeld is aan het koningshuis. In ongeveer 1640 verkreeg het pand de naam GRAAF VAN BUREN. Het restaurant ontleent zijn naam aan zijn beroemdste en meest trouwe klant in het begin van de 16e eeuw : Floris, Graaf van Buren. Door het huwelijk met Margarethe van Bergen in 1500 kwamen onder meer Tholen en het grootste deel van Noord-Beveland in het bezit van de voorvader van de Koninklijke familie. Floris kwam in de 16e eeuw graag en vaak in Noord-Beveland om te jagen. Tijdens zijn bezoekjes sliep hij in de Graaf van Buren. In 1878 was Jacob Gerrit Luijendijk de herbergier en vanaf 1924 waren dat Cornelis Priem en Jacoba Geluk.

In 1899 woonden er 1119 inwoners in Kortgene.

Bron: Zeeland Dronk en ‘de Bode’ 17 november 2009, auteur Eugene de Kok.




.
.

7. Door Lieke en Joep

Kaaistraat ca.1900
De Kaaistraat in Kortgene in 1901. Dit is de oudste ansichtkaart van het dorp (zie de voorkant), die gedrukt is bij Dr. Trenker in Leipzig.
Links zien we het bekende restaurant “De Korenbeurs’’. Op de achtergrond de hervormde kerk en toren.
De mensen die we zien staan op de foto zijn van links naar rechts:
slager P. kramer met zijn fiets
postbode Geluk en zijn collega Meulenberg
De vrouw met witte muts is baker Nele kramer.
Rond 1908 stonden er nog een paar piepkleine huisjes. Dit was in de tijd dat er nog geen voorzieningen waren van elektriciteit en waterleidingen. Elektriciteit kregen ze in Kortgene pas in 1918/1919 water kregen ze pas vele jaren later. Ze hadden wel telefoon want op 18 juni 1907 werd in Kortgene de eerst telefooncentrale van Noord-Beveland gevestigd.




.

.

8. Door Amber en Shannon

De Kaaistraat 1930
In ¨De Korenbeurs¨ werd elke donderdagochtend een landbouwbeurs gehouden. Er werd gehandeld in granen, kleine landbouwwerktuigen en landbouwbenodigdheden. Verschillende banken hadden in ¨De Korenbeurs¨ nissen, waar grote sommen geld omgingen.




.
.


9. Jongemannen van toen

(Een leuk verhaal over deze stoere, vrolijke stadsgenoten is er vast, is welkom en kan gemaild worden.)




.
.
 

10. Door Jake, Senn & Tijl

Verhaal van Ko Willeman
We hebben Ko Willeman geïnterviewd hij is (bijna) 84 jaar en woont al heel zijn leven hier.

Hij heeft hier ook op school gezeten, die toen voor de kerk stond.
Hij zat ook op de muziekvereniging, meneer Ko speelde bij EMM tuba en bij de padvinderij hoorn. Hieronder zie je de hoorn.

Hij heeft een heel verhaal verteld en dat gaan wij nu aan jullie vertellen.
Meneer Ko Willeman had de watersnood ramp mee gemaakt. Hij woonden toen die tijd in de Torendijk, toen de dijken braken lag meneer Ko te slapen en werd gewaarschuwd door zijn buurman en hij zij dat het land overstroomde. Maar meneer Ko kon niet door de voordeur naar buiten, dus moest hij door een klein smal rampje naar buiten. Toen hij buiten was ging hij snel naar de overkant van de dijk en schuilden in een klein huisje op zolder naast de kerk in de torendijk. Toen het water een beetje zakten werd hij met bootjes weer aan wal gebracht.
Meneer ko heeft ook verteld dat het oude postkantoor opgeknapt moest worden, omdat het te oud werd en een gemeentehuis moest worden. Veel mensen uit dit dorp waren er tegen en wilden een nieuw gemeentehuis hebben. Dat is waar makelaar boot nu zit. De watersnood ramp in Kortgene begon op de avond dat het nieuwe gemeentehuis geopend werd en dit gevierd werd.

Meneer Ko had dit ook allemaal meegemaakt.




.
.
  

11. Door Louise en Adiya

De Lager-onderwijswet 1920 schreef voor, dat een dergelijk verzoek door de burgerlijke gemeente gehonoreerd moest worden, wanneer de op te richten school door minimaal veertig kinderen zou worden bezocht. Het schoolbestuur voldoet aan deze wettelijke eis, want er waren 44 kinderen. Daarvan woonden er 10 in Kats en 3 in Geersdijk, zodat er maar 31 daadwerkelijk in Kortgene woonden. Kats was in die tijd anderhalf uur gaans van Kortgene en in Geersdijk was al een christelijke lagere school van de gewone gereformeerden.

Raadslid Salomé vond dat de Katse kinderen veel beter naar de christelijke school in Colijnsplaat konden gaan, want die was een stuk dichterbij. Bovendien was naar zijn overtuiging de openbare school de Christelijke school bij uitnemendheid omdat die voor alle kinderen, onafhankelijk hunne godsdienstige gezindheid toegankelijk was. De volgelingen van de heer Boot ( het SGP-raadslid van Kortgene) deden er beter aan om te zien naar wat bond dan steeds te zoeken naar wat verdeeldheid teweegbracht.

De Kaaidijk is in 1900 gebouwd
De burgemeester was Jan (J.) Snellen
Er zaten 2 bakkers. 2 slagers. een fietsenmaker, een winkel waar ze alleen maar heren kleding verkochten. een soort taxi-boerderij en een melkboer.




.
.

12. Door Kai en Gert-Jan

Kaaistraat Kortgene 1905
De Kaaistraat wordt op andere foto’s van rond 1905 ook wel Kadestraat genoemd.
Deze foto is gemaakt met een zwart/wit camera en is heel precies ingekleurd.
Het gebouw met GEM er op was de gemeente school van Kortgene. Deze school is in 1845 gebouwd en de bouw kostte toen 3500 gulden. Deze stond voor de Hervormde kerk en is later afgebroken.
Links achter de man zie je het Hotel de Korenbeurs dat was de oude herberg van Kortgene daar werden koren en graan verhandeld. De man is waarschijnlijk aan het putjes scheppen. In het eerste witte huis aan de rechterkant was sinds 1905 slagerij Bouwense gevestigd en is nu een tweede handswinkel. Het huis naast het hotel links is nu de bakker. Ook de Woongalerij staat er op . Er hebben altijd al veel bedrijven in de Kaaistraat gezeten.



.
.

13. Door Luc, Sven en Sem

Kortgene, in de school naast de kerk.
In mei 1845 werd de school op nieuw gebouwd op het kerkplein en werd goedgekeurd. En het gebouw zou komen aan de rand van het kerkhof dat toen nog om de hervormde kerk van Kortgene.

De bouw kon ter hand worden worden gehouden.
Op 27 november 1845 werd de nieuwe school in een speciaal daartoe uitgeschreven raadsvergadering plechtig in gebruik genomen. Onder  de aanwezigen waren de districtscommissaris, de kantonrechter, de schoolopziener, de rentmeester van de ambachtsheer, de kerkenraad en het college van kerkvoogden.
Na de overdracht liep het gezelschap naar de nieuwe school, waar de kinderen enkele door leraar geschreven liederen ten gehore brachten. De meester van de school verraste alle kinderen met een kwartje. De gemeente zorgde voor eten en drinken voor de kinderen, waarna het gezelschap weer terugging naar de gemeente kamer. Daar kregen de gasten een maaltijd aangeboden. De nieuwe school was er net op tijd.




.
.

14. Door Eline Roekx en Abigail de Fouw

Schoolfoto voor de kerk, 1915

School
De school in 1920 stond voor de kerk. Naast de kerk stond een gevangenis. Er waren in totaal 3 groepen. groep 6, 5, 4. Er waren ongeveer 30 kinderen per groep. De meester woonde in de Hoofdstraat. Hij had twee jongen en die konden heel goed voetballen. De kinderen op die school hadden gewoon de vakken die nu ook gegeven worden. Als een kind een beetje stout deed dan werd hij of zij op de gang gezet. Als hij heel erg stout deed dan werd hij in de doorns gezet en als het nog erger was dan werd hij of zij naar de gevangenis en toen werden zij met een knuppel geslagen. De politie woonde in Yerseke.

Fotograaf
De fotograaf woonde in Goes. Als hij een schoolfoto ging maken in Kortgene, dan kwam hij met de boot naar Kortgene, want toen was er nog helemaal geen dam. De boot heette De Zandkreek.

De meneer die ons geholpen heeft Leen de looff die ons heeft geholpen zei dat de foto gemaakt is in 1920. Leen zei ook nog dat hij 4 kinderen kende (die op de foto staan): 1. Van de Wal 2. Van Strien 3. Roof 4. Verwey

Wie willen we bedanken. l. Leen de Looff 2. Linda Oudshoorn.




.
.
 

15. Door Roel en Nick (Zijn Korigene en Dupatti bijnamen?). 

Geschiedenis Voorstraat
Dit is de Voorstraat rond 1910 in Kortgene op het Zeeuwse eiland Noord-Beveland. Het is een lange straat, die begint bij de molen aan de rand van het plaatsje. Verderop wordt de straat steeds groter en breder en wordt het drukker. Er zijn boerenhoeves, herenhuizen, maar ook knechts huizen. Ongeveer in het midden is het gemeentehuis. Aan het eind is de Nicolaas kerk van de Protestantse gemeente. Daarachter ligt de haven aan het Veerse Meer. De Voorstraat is de hoofdstraat geworden. Op 1 april 1941 werd de voormalige gemeenten Kats, Kortgene en Colijnsplaat samengevoegd tot de nieuwe gemeente Kortgene. Alle drie de oude gemeenten beschikten over een Voorstraat. Rond 1950 heeft de gemeenten raad van de gemeenten Kortgene besloten dat er maar 1 Voorstraat mocht zijn. Omdat Colijnsplaat de oudste rechten had, 1598, is daar nu nog een Voorstraat. In Kats werd de Voorstraat veranderd in de Dorpsstraat en in Kortgene werd de Voorstraat de Hoofdstraat

Op de achtergrond zie je een muziek Carrousel. Er was een feest. Er ligt paardenpoep op de weg, En naast de weg ligt een kaseienpad. Er staat een travaille voor de paarden te beslaan. Daarnaast was een smederij. Alle mensen hadden hun nette kleren aan alle vrouwen hadden een jurk aan, met een hoed op. De mannen hadden een pet op.



.
.

16. Door Dani en Noah

De geschiedenis van Kortgene Kerkgang 1950
Naast de Nicolaaskerk staat een gemeenschappelijke school die nu weg is door de Watersnoodramp.
Daarnaast staat de Nicolaaskerk werd in 1235 gebouwd. De klok die je hoort heet: Suzanne.
Na een jaar na de bouw vloog de kerk in brand. Waarbij ook houten huizen in de brand vlogen.Alleen de toren van de berg bleef staan (na de overstroming in 1530 en 1532.)
In 1760 werd de kerk herbouwd door Adriaan Nassau.
Bij de stichting van het nieuwe dorp heeft men rekening gehouden met deze kerk en de ligging van de haven aan de zuidoostzijde van de Hoofdstraat.
In 1754 werden kerk en toren vernieuwd en de restanten van het koor opgeruimd.



.
.

17. Door …?

Voorstraat werd Hoofdstraat
Hier zie je de Voorstraat (nu de hoofdstraat). De kaart die je hier ziet is verstuurd in 1909. Het is en lange en grote straat, de hoofdstraat begint bij de molen. De straat is in de jaren steeds breder en drukker geworden, er zijn nu herenhuizen maar ook andere soort huizen. Een aantal panden hebben een kleur gekregen, er zijn ook winkels, restaurants en terrassen.
Ongeveer in het midden van de straat zit het gemeentehuis. En aan het eind de Nicolaas kerk. Daarachter ligt de haven aan het verse meer.

  

Honderd jaar later.
Als we ruim honderd jaar later opnieuw kijken naar de Voorstraat kom je erachter dat de Voorstraat niet meer bestaat.
De Voorstraat is nu de Hoofdstraat geworden. Ook het pand wat je ziet als je er langs loopt of wat je op de foto ziet is ook weg zie je ook dat het huis nog hetzelfde is maar er zat nog een klein torentje op en die is ook weg.

Verandering naar Hoofdstraat
1 april 1941 werden  de gemeentes Kats, Kortgene en Colijnsplaat werden samengevoegd tot een nieuwe gemeente Kortgene. Alle drie de gemeentes hadden toen een Voorstraat.
Rond 1950 heeft de gemeenteraad van de gemeente Kortgene besloten dat er van de 3 voorstraten en maar 1 mocht zijn. Omdat Colijnsplaat de oudste rechten had 1598 is daar dus nu de Voorstraat gebleven. In Kats werd de Voorstraat veranderd in dorpsstraat en in Kortgene werd de Voorstraat de Hoofdstraat.




.
.

18. Door Nikirta en Agnes

Hier is een paardenhoeve stal / Travalje.
De trekpaarden (boeren paarden ) waren hiermee bedekt. In het begin was het traval alleen gemaakt van hout, maar omdat de paarden zo groot en sterk waren, versterkten ze het met ijzer, want ja, je wilt geen paard op je rug!
Het is een open, strakke stal waar ze niet kunnen bewegen. Als de paarden vast zaten, kon de hoefsmid beginnen met zijn werk! Eerst nam hij een touw en bond het rond de achterpoten van het paard. Toen hij dat had gedaan, bondt hij het touw aan een soort wiel en deed het aan, zodat de hoef omhoog kwam en de hoefsmid de hoef kon uitvoeren. Dit deed hij hetzelfde met de andere hoef en de voorhoeven.

Here is a horse barn / Travalje
The draft horses (farmers’ horses) were covered with this. In the beginning the traval was only made of wood, but because the horses were so big and strong, they reinforced it with iron, because yes, you do not want a horse on your back!
It is an open, tight stable where they can not move. If the horses were stuck, the farrier could start with his job! First he took a rope and tied it around the hind legs of the horse. When he had done that, he tied the rope to a kind of wheel and put it on so that the hoof came up and the farrier could run the hoof. He did the same with the other hoof and the front hooves.




.
.
 

19. Door Maud en Hanneke

Stadswijnkelder (Nu Hoofdstraat 45)
Het was een café/ hotel. Er was ook een podium. De eigenaar was van Maldegem. Hij is overgenomen door z’n zoon. Er was een keer brand toen heeft nog lang afgebrand gestaan en daarna werd het afgebroken en vernieuwd.

   
Vroeger en nu.

Muziektent
In de zomer werd er soms in het weekend gespeeld. Als er een feest was deed bijna  iedereen mee en dan deed je je handen omhoog en danst om de tent. Een tijd na de oorlog was de muziektent afgebroken.
De muziektent stond tegenover de stadswijnkelder en nu is dat het bushokje.

Klederdracht
De klederdracht is net zoals nu alleen de dames droegen kapjes met gouden spiralen.

Informatiebronnen: We hebben informatie van boven de school en van een man naast de Grand Bazar. Bedankt voor de mensen die ons geholpen hebben.




.
.

20. Door Tim Disselkoen en Cas van Maldegem

De klederdracht.
ca.1900 liep men in klederdracht. Dat was heel normaal. Op de foto staat nog maar 1 vrouw met een wit kapje. Daar aan kan je zien dat zij 1 van de ouderen vrouwen van deze foto is.

De vrouw met het witte kapje was in rouw.(Rouw betekent iemand die zij net verloren heeft.)

Huis van de dominee:
Het grote witte huis links van de foto, was het huis van de dominee. Hij was de dominee van de kerk in Kortgene rond 1900. (Wij weten niet of de man op de foto staat). De dominee had een paar weken geleden een kind gekregen. Dat zie je aan die vrouw die de kinderwagen heeft.

De kinderwagen:
De vrouw van de dominee heeft een kinderwagen met daarin een kind die is net een paar weken oud. De kinderwagen is best modern voor die tijd dat komt doordat hij een nieuwere kleur heeft.




.
.

21. Door Oliver en Jelco

Paard en wagen, 1925.
De koets uit 1925 zag er heel anders uit dan nu. maar nu zijn er helemaal geen koetsen meer.
Deze foto leek gemaakt te kunnen zijn op twee plekken. Het is toch in de Hoofdstraat. (Erachter zie je nog net een stukje van de oude Stadwswijkelder. Omdat die is afgebroken is dat niet simpel te ontdekken.)
Dit was het project.


(Paard en wagen zijn aan de andere kant van de wereld, nog steeds gewoon in gebruik.)




.
.
 

22. Door Cailyn en Lotte

Optocht
Op deze foto is te zien dat er een grote optocht bezig is in de hoofdstraat. De mensen vieren hier een feest, omdat ze al 100 jaar onafhankelijk zijn van de Franse overheersing. In 1813 was Nederland officieel onafhankelijk van de Franse overheersing. In 1813 werd ook het koninkrijk der Nederlanden gesticht Napoleon Bonaparte die zich in 1804 tot keizer van Frankrijk had uitgeroepen bezette in 1806 het koninkrijk Holland. hij zette zijn broer Lodewijk Napoleon Bonaparte op de troon als koning Lodewijk 1.
(Foto 23 is van dezelfde optocht.)





.
.

23. Door Cailyn en Lotte

Optocht
Op deze foto is te zien dat er een grote optocht bezig is in de hoofdstraat. De mensen vieren hier een feest, omdat ze al 100 jaar onafhankelijk zijn van de Franse overheersing. In 1813 was Nederland officieel onafhankelijk van de Franse overheersing. In 1813 werd ook het koninkrijk der Nederlanden gesticht Napoleon Bonaparte die zich in 1804 tot keizer van Frankrijk had uitgeroepen bezette in 1806 het koninkrijk Holland. hij zette zijn broer Lodewijk Napoleon Bonaparte op de troon als koning Lodewijk 1.
(Foto 22 is van dezelfde optocht.)




.
.

24. Door Thomas, Lewis en Liam

Hoofdstraat met elektricteits- of telefoonpaal
In 1900 werd er een nieuwe uitvinding ontdekt. dat waren elektriciteit palen en telefoons. Die palen wekte elektriciteit op.

Rond die tijd was er bijna nog geen verkeer. Toen waren de wegen nog heel erg slecht.
Een paar jaar later werd alles veel beter. Meer stroom, beter verkeer en het dorp werd groter. Er kwamen steeds meer winkels en restaurants. Er kwamen supermarkten: zoals de Spar.



.
.
 

25. Telegraafkantoor

Dit fotopaneel is nog een ZOEKKAART. Hij staat nu tijdelijk in de rechteretalage van de Texaco. Maar waar was dit oude Post- en Telegraafkantoor?




.
.

26. Gezin en hun kar voor hun huis.

(Een leuk verhaal van stadsgenoten die hier vroegeer ook (al) woonden is er vast, is welkom en kan gemaild worden.)


27. Oude Gemeentehuis
Foto uit 1900 nog welkom. Te zien: plaquette watersnood.

Bij het voormalige Gemeentehuis hangt (nog) geen foto en dit pand is gebouwd in 1952/1953, zodat er op een foto uit 1900 ook echt iets ouders te zien zou zijn. Het is toch opgenomen, omdat ze een logisch koppunt van de route is. Hier hangt wel aan de buitenmuur een plaquette over de watersnood in 1953.
Als er nog een oude foto tevoorschijn komt van deze plek rond 1900, dan komt deze hier er ook bij. Heel misschien is dat toch de ZOEKKAART die nu even als extra foto bij de Texaco hangt, twee panden verderop.