Hier is allerlei extra’s te zien en te lezen bij de route ‘Zierik langs de Ee!’.
-Een korte intro
-Een routekaartje ‘Zierik langs de Ee!’
-Een compacte tijdlijn rondom de Ee.
-De serie artikeltjes met steeds een kijkje + info over de oude Ee en nog terug te vinden sporen. De rubriek is oorspronkelijk uitgekomen in 2019 toen er een buiten-expo was langs de de route. Dat is ook herkenbaar. De stukjes staan (nu) in de volgorde die logisch is bij de zelf-te-volgen route en tussendoor is er een enkele aanvulling.
Over de route ‘O kijk, Zierik langs de Ee!’
‘O kijk, Zierik langs de Ee!’ volgt de route de oude lopen van de kreek de Ee waaraan Zierikzee begonnen is. Toen een veilige plek, die ook heel praktisch was voor visvangst en handel. Hoe belangrijk die Ee ook was, hij is in de loop der eeuwen steeds verder gedempt. Nu rest buiten de poorten alleen nog Het Sas en binnen de poorten een klein stukje Oude Haven. Met oude foto`s met nog oudere sporen, foto`s van oude sporen, oude kaarten en meer, wordt steeds op locatie een kijkje gegeven in de vroege ontwikkelingen. Soms met bijzondere, duidelijke beelden, soms met een glimp. Zo is niet alleen te zien hoe de Ee liep, maar ook hoe de voorouders hem temden en gebruikten.
Interview en rubriek in Ons Eiland, januari 1919 © Ons Eiland/ Stichting Vlam. Niets van de rubriek mag op welke manier ook gekopieerd worden.
Routekaartje ‘O kijk, Zierik langs de Ee!’
De route loopt van de Zuidhavenpoort tot de Westbrug en tot de Nobelpoort. De dempingen zijn niet het enige aspect van de geschiedenis van de Ee, maar wel een opvallende. Hier voor de helderheid een kleine tijdlijn. De lijn zal nog verdere verfijnd worden en zelfs kan voortschrijdend inzicht tot aanvullingen en/of wijzingen leiden.
Oude Haven naast de Zuidhavenpoort
Start van de route (Overigens is starten bij de Nieuwe Kerk ook logisch, dan niet bij de éntree’ van de kreek maar bij het begin van de plaats.)
Zierikzee startte langs de kreek de Ee. Deze kreek was een langwerpige ‘uitbraak’, het land in, van de Gouwe, toen een groot water tussen Schouwen en Duiveland. Nu is van de Gouwe en de Ee tot Zierikzee/het Sas nog slechts een iel beekje van over. Nadat de Ee buiten gebruik kwam, omdat het Havenkanaal was aangelegd, zijn de aanwonende boeren e.d. alles ,vanaf de oevers, steeds verder gaan inpolderen.
Kijkje op het Sas, vanuit de Zuidhavenpoort links.
De tweede binnenbrug, ‘lang een wipbrug’, waar de Oude Haven onderdoor loopt (tot 1891). Afbeelding in het routeboekje
Kijk op het het Kraanplein, na de demping, nu het begin van het Havenpark.
Bij het Havenpark vanaf zuidzijde, halfweg. De Oude Haven loopt hier tot 1891 nog door.
Bij Havenpark 4
Bij het Havenplein vanaf de zuidzijde
Kop Havenplein, vanachter de heg van de voormalige theetuin van Concordia (nu uitgebouwd en met alleen nog een terras.)
Bij het huidige Havenplein liep de kreek (vrijwel zeker) oorspronkelijk richting Nieuwe Kerk en Westbrug. Bij een wat latere tweede doorbraak ontstond ter hoogte van de kop van het huidige Havenplein een tweede tak, richting noorden en de Nobelpoort. De oorspronkelijke tak droogde, na afdamming vroeg in, de tweede tak verdween, pas in de 19e eeuw, door demping. Voor de goede orde: beiden takken ontstonden (veel) eerder dan de (meeste) bebouwing.
Nu de verdere loop van de eerste tak.
Bij Mol ’10’
Bij de Schuithaven
Een heel oud kijkje op de buurt rond de Sint Anthoniesdam en de Korte Nobelstraat/Waterpoortstraat, toen de Oude Haven/de Ee nog tot daar liep.
Bij Korte Nobelstraat, ter hoogte van nr. 30
Dit verhaal ‘Uit de Zeeuwse klei’ door Robert van Dierendonck, archeoloog.
Gepresenteerd door het SCEZ
Dat was over de noordelijke tak van de Ee, die waarschijnlijk later ontstond, maar (toevallig) ook veel langer in gebruik bleef.
Nu over de eerste, oorspronkelijke tak die vanaf de gedeelde basis tot het Havenplein westwaarts liep, richting Nieuw Kerk en Westbrug.
De Dam vanaf het kruispunt Appelmarkt-Poststraat
Bij Poststraat 4
Bij het Kerkplein
Bij de Nieuwe Kerk een blik tot in Gent.
Bij de Nieuwe Kerk. Een kijkje in het prille begin van Zierikzee.
De oudste afbeelding, ook met schapen.
Bij de Dikke Toren (al) van de (voorgangers) Nieuwe Kerk.
Meer over heel vroeg Zierikzee.
Bij het Kerkhof noordzijde
Bij het Kerkhof en De Balie
Bij de Dikke Toren en de Weststraat
Dikke Toren elf.
Onderzoeknieuws Vlam:
De zoektocht naar ‘zichtbare’ oude sporen van de Ee en het uitwerken van presentatie d.m.v. een geïllustreerde route zijn er door Vlam (JC Hemmes) drie interessante punten ‘heel oud nieuws’ (weer) naar boven gekomen.
-Het jaar van het verwerven van stadrechten door Zierikzee is een andere, niet 1219, maar wat later. Zeer logisch lijkt voorjaar 1220. (De betrokken kort-besturende graaf was tot december 1219 op kruistocht, hertrouwede in voorjaar 2020 en overleed heel erg in het begin van 1222.)
-Naar aanleiding van de speurtocht heeft Vlam (J.C. Hemmes) zelf een heel oude oorkonde uit verre stofnesten ‘opgegraven’ met de oudst bekende vermelding van Zierikzee. Deze was al in zeer lange tijd door vrijwel niemand bekeken en was in het Latijn en geschreven met ganzeveer en daarom was het origineel sowieso door de meesten niet te lezen geweest. Na vertaling bleek, bij scherp lezen, dat de oorspronkelijke naam, en de oorspronkelijke stichter van Zierikzee vrijwel zeker anders waren dan steeds werd doorgegeven.
-Ook nog eens was een heel oude grafvondst in Zierikzee in de vergetelheid geraakt. Zij kon ook een vermoedelijke, logische koppeling met de nu gespotte grondlegger maken.
Daarover ook rubrieken (door het latere vinden is de volgorde in de rubrieken niet helemaal aansluitend.)
-Creka-en-Papingaland (of eventueel zelfs Papingalant-aan-de-Kreek), over Zierikzees vroege naam en eerste grondlegger.
Viering Stadsrechten 1219/2019 was leuk, maar graaf Willem op kruistocht. Kans op echte treffer in voorjaar 1220/2020. Wanneer hij ook hertrouwt en zijn tweede vrouw daarbij de (uitgeruilde) watermolens van Zierikzee schenkt.
Bij de brug aan het einde van de Weststraat
De Westpoort en de gracht en meer.
Bij de Nieuwe Haven, vanaf het Blauwe Bolwerk en de Molen
Over de Nieuwe Haven, sins 1599 het alternatief voor de, langzaam dichtgeslibte, Ee.
Havenplein/Kraanplein. Halte autobus naar de nieuwe vliegroute, vanaf Haamstede.
Het vliegveld is in 1929 geopend en tot de oorlog echt gedraaid en daarna alleen nog even voor de hulp vanwege de watersnood. Later is het nog decennia gebruikt voor recreatief zweefvliegen.
We wensen iedereen een leuk inkijkje in de geschiedeis toe.
Overigens zijn ook gezellige informatieve rondleidingen, vertellingen, op locatie of binnen, mogelijk.
Dat hierover, maar ook over allerlei andere subthema’s m.b.t. Zierikzee, S-D, Zeeland of verder op.|
(Vlam draagt ook in opdracht bij met onderzoek, boekjes en boeken, expo’s themaevents ed.)